2004:46
av Gösta Äng m.fl.
Direkta kyrkovalet – ett misslyckande i flera avseenden

Mot 2004:46

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att omgående ta fram förslag till ändring av 38 kap. 1 § kyrkoordningen för återgång till indirekta val till stift och kyrkomöte.

När Svenska kyrkan skulle skiljas från staten förespeglades det att församlingarna skulle få större betydelse, större ansvar och utökad beslutanderätt. Många beslut skulle fattas på församlingsnivå. Nya kyrkoordningen ger också tydligt församlingen det fulla ansvaret för församlingsverksamheten.

Därför bör tillsättande av stiftsfullmäktige och kyrkomöte ske med församlingen som utgångspunkt. Det är också viktigt att Kyrkomötet blir ett forum för tankar och idéer från församlingar och stift. De båda pastorala områdena församling och stift bör, med den samlade erfarenhet som finns där, ha en fast och etablerad relation till Kyrkomötet. Detta förminskar inte utan ökar Kyrkomötets förutsättningar att besluta och uttala sig för hela trossamfundet Svenska kyrkans räkning.

Mot den här bakgrunden kan man ifrågasätta nomineringsgrupper/politiska partier som är verksamma enbart på nationell nivå inom kyrkan. I och med beslutet att införa direktval även till stift och kyrkomöte fråntogs församlingarnas mångårigt direktvalda ledamöter möjligheten att behålla sambandet mellan församling, stift och kyrkomöte. Nu blev det inte minst de politiska partigrupperna som skulle utse kandidater till stift och kyrkomöte. Något tidigare intresse eller kontakt med Svenska kyrkan krävdes inte tydligen av de föreslagna kandidaterna.

Att detta blev ett olyckligt valsystem visade sig tydligt redan första kyrkomötesdagen år 2002 och vidare även under motionsarbetet i utskotten under båda kyrkomötena efter beslutet om direktval till stift och kyrkomöte.

Idag finns tyvärr ett tämligen svalt intresse för kyrkans verksamhet bland allmänheten. Därför bör de församlingsbor som är engagerade i sin lokala kyrka och är villiga att arbeta för kyrkan även få del av sambandet mellan församling, stift och kyrkomöte.

När nu direktvalet till stift och Kyrkomötet kostade över 100 miljoner mer i kyrkovalet 2001 än direktval till församling/samfällighet och indirekt val till stift och kyrkomöte, som tidigare, vore det en stor besparing för trossamfundet Svenska kyrkan att behålla direktval till församling/samfällighet och indirekta val till stift och kyrkomöte.

Vallsta, Visby, Herrljunga och Bodbysund den 10 juli 2004

Gösta Äng Ingrid Smittsarve Ingemar Öberg