2004:21
av Åke Blomqvist m.fl.
Tillhandahållande av valsedlar

Mot 2004:21

Kyrkomötet beslutar uppdra åt Kyrkostyrelsen att på lämpligt sätt rekommendera/ ålägga valnämnderna att tillhandahålla valsedlar för val till stiftsfullmäktige och kyrkomöte.

Till demokratin i kyrkan hör att det ska vara lätt för de kyrkotillhöriga att få tag i den valsedel man vill använda i valet.

I det nyligen genomförda EU-valet ålåg det valnämnderna att tillhandahålla valsedlar för de partier som var representerade i parlamentet – något som var till fördel för såväl de röstberättigade som partierna.

En motsvarande ordning – även om det finns möjlighet att använda sig av blank sedel och ange nomineringsgruppsbeteckning – bör införas redan till nästa års kyrkoval för de nomineringsgrupper som deltar i val till stiftsfullmäktige och kyrkomöte. Därigenom ges också möjlighet att kryssa kandidat. Möjligen kan övervägas om begränsning skall ske till nomineringsgrupp som idag är representerad på respektive nivå. De valsedlar som bör tillhandahållas bör avse de valsedlar som avser den valkrets i vilket valnämnden ingår.

Beroende på vilken lösning Kyrkomötet/Kyrkostyrelsen väljer kan en del av den centralt tryckta valsedelsupplagan distribueras till stiften för vidare befordran till valnämnderna eller från Kyrkostyrelsen som är valmyndighet. En annan väg är att nomineringsgrupperna sänder valsedlarna till respektive valnämnd efter att ha tillställts en adresslista på alla valnämnder. Närheten till de lokala nomineringsgrupperna, som ofta har annan beteckning i val till församling och samfällighet, gör att motsvarande rekommendation/åtgärd inte är lika angelägen vid de lokala valen.

Huddinge den 30 juni 2004

Åke Blomqvist Urban Gibson Ulla Eriksson