Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Motion till Kyrkomötet
2004:36
av Britt Louise Agrell m.fl.
Flyttning av valbarhet vid indirekta val

Kyrkomötet

Mot 2004:36

Mot 2004:36

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att 4 kap. 24 § kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

Hur kyrkvärdar utses

24 § Kyrkorådet väljer för mandatperioden kyrkvärdar. Till kyrkvärd får den väljas som

      1. tillhör Svenska kyrkan,

      2. är döpt, och

      3. har fyllt 16 år.

      Minst två av kyrkvärdarna skall utses bland ledamöterna och ersättarna i kyrkorådet. Ingen får samtidigt vara kyrkvärd i mer än en församling.

2. Kyrkomötet beslutar att 33 kap. 4 och 10 §§ kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

Valbarhet

4 § Valbar till uppdrag som ledamot eller ersättare i kyrkoråd, kyrkonämnd eller annan nämnd i en församling eller samfällighet och i indelningsdelegerades arbetsutskott är den som tillhör Svenska kyrkan, är döpt och fyller 18 år senast på dagen för valet.

      Valbar till andra uppdrag som förtroendevald är den som uppfyller villkoren i första stycket och tillhör

      1. församlingen, om det gäller val till en församling,

      2. en församling som ingår i samfälligheten, om det gäller val till en samfällighet,

      3. en församling inom stiftet, om det gäller val till stiftet, eller

      4. en församling i landet, om det gäller val till den nationella nivån.

      Ingen får samtidigt vara förtroendevald i mer än en församling eller samfällighet. Ingen får heller samtidigt vara förtroendevald i en samfällighet och i en församling som inte tillhör den samfälligheten. Om valbarhetshinder i övrigt finns bestämmelser i 5–9 §§. (SvKB 2002:9)

Uppdragets upphörande

10 § Om en förtroendevald upphör att vara valbar upphör också uppdraget genast.

      Om valbarheten upphör enbart därför att församlingstillhörigheten för en ledamot eller ersättare i ett direktvalt kyrkoråd ändras får han eller hon ändå behålla sitt uppdrag under den tid som återstår till dess mandatperioden löper ut. Som villkor för detta gäller att den som har ändrat sin församlingstillhörighet kan fortsätta att fullgöra uppdraget. Han eller hon får inte heller samtidigt ha något uppdrag som förtroendevald i mer än en församling eller i en samfällighet och i en församling som inte tillhör den samfälligheten.

3. Kyrkomötet beslutar att, till följd av beslut enligt p. 1 och 2, 37 kap. 2 § kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

Hur indelningen i församlingar ändras

2 § Följande kriterier gäller för församling:

      1. I församlingen firas en huvudgudstjänst varje söndag och annan kyrklig helgdag eller åtminstone en gudstjänst varje vecka om inte domkapitlet har medgivit något annat.

      2. I församlingen finns minst ett kyrkorum, invigt i Svenska kyrkans ordning.

      3. Det finns människor som tar ansvar för att församlingens uppgifter blir utförda och som är beredda att åtaga sig förtroendeuppdragen i församlingen.

_______________

Dessa bestämmelser träder i kraft den 1 januari 2005.

Motivering

I betänkandet Rörlig församlingstillhörighet – modeller och konsekvenser (Svenska kyrkans utredningar 2004:1) redovisar församlingstillhörighetsutredningen flera modeller för ändringar av församlingstillhörigheten. Utredningen har sin bakgrund i 2001 års kyrkomötes beslut att uppdra åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning med uppgift att förutsättningslöst analysera och klargöra problemen och redovisa konsekvenserna av ett regelsystem som möjliggör en friare församlingstillhörighet (O 2001:2, KmSkr 2001:4).

De modeller som församlingstillhörighetsutredningen presenterar sträcker sig från bevarande av nuvarande bestämmelser till helt fritt val av församling. Utredningen pekar på den gräns som går mellan de modeller som kan genomföras inom ramen för lagen (1998:1591) om Svenska kyrkan och de som kräver en ändring av denna lag. Det avgörande i det sammanhanget är att det i 4 § lagen om Svenska kyrkan anges att en församling, med undantag för de icke-territoriella församlingarna, omfattar de personer som tillhör Svenska kyrkan och är bosatta inom församlingens område. Det krävs således ändringar i lagen om Svenska kyrkan om det skall vara möjligt att tillhöra en territoriell församling där man inte är bosatt. Vi menar att det inte finns skäl för att väcka förslag om att ändra lagen om Svenska kyrkan. Det är dock möjligt att göra mer begränsade förändringar av sådant som hör samman med församlingstillhörigheten utan att det krävs några lagändringar.

En av modellerna som församlingstillhörighetsutredningen lägger fram gäller änd-ringar i valbarheten med bibehållen församlingstillhörighet och en annan modell inne-fattar ändringar i både valbarhet och rösträtt med bibehållen församlingstillhörighet. Många av de motioner som lagts fram i Kyrkomötet under de senaste 20 åren har innehållit förslag om möjligheterna att flytta valbarhet och i vissa fall även rösträtt till en annan församling än den som man genom folkbokföringen tillhör. Vi anser att det finns skäl att nu göra förändringar i bestämmelserna om valbarhet.

Vi föreslår därför att valbarheten skall kunna flyttas från den församling som man tillhör till någon annan församling vid val av indirekt valda kyrkoråd och nämnder och val av kyrkvärdar. Det skall inte vara möjligt att vara valbar samtidigt i mer än en församling.

Om valbarheten flyttas till en församling i en samfällighet är man också valbar till uppdrag i kyrkonämnden eller andra nämnder i den samfälligheten. Det skall inte vara möjligt att vara valbar samtidigt i mer än en samfällighet. Det skall inte heller vara möjligt att vara valbar samtidigt i en samfällighet och i en församling som inte tillhör den samfälligheten. Valbarheten till indelningsdelegerades arbetsutskott skall inte vara beroende av vilken församling man tillhör.

Som en följd av genomförandet av vårt förslag behöver kriterierna för församling ändras. Det skall inte längre anges att det måste finnas tillräckligt antal förtroendeval-da i församlingen. Det måste dock för varje församling finnas tillräckligt antal perso-ner som, oavsett egen församlingstillhörighet, är beredda att åtaga sig uppdragen som förtroendevalda.

Sammanfattande förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att ändra bestämmelserna i kyrkoordningen på så sätt att det dels skall vara möjligt att flytta valbarheten som förtroendevald vid indirekta val dels ock som kyrkvärd, från den egna församlingen till en annan församling.

2. Kyrkomötet beslutar att ändra bestämmelserna i kyrkoordningen på så sätt att det vid en flyttning av valbarheten till en församling inom en samfällighet också medför valbarhet vid indirekta val till uppdrag som förtroendevald i denna samfällighet.

3. Kyrkomötet beslutar att till följd av beslut enligt p. 1 och 2 ändra bestämmelserna i kyrkoordningen med avseende på kriterierna för församling.

Ändringar i kyrkoordningen

Härigenom föreslås i fråga om kyrkoordningen (SvKB 1999:1) att 4 kap. 24 §, 33 kap. 4 och 10 §§ samt 37 kap. 2 § skall ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

4 kap. Kyrkorådet, kyrkonämnden och andra nämnder i församlingar och samfälligheter

24 § Kyrkorådet väljer för mandatperioden kyrkvärdar bland dem som är döpta och röstberättigade i församlingen. Minst två av kyrkvärdarna skall utses bland ledamöterna och ersättarna i kyrkorådet.

24 § Kyrkorådet väljer för mandatperioden kyrkvärdar. Till kyrkvärd får den väljas som

      1. tillhör Svenska kyrkan,

      2. är döpt, och

      3. har fyllt 16 år.

      Minst två av kyrkvärdarna skall utses bland ledamöterna och ersättarna i kyrkorådet. Ingen får samtidigt vara kyrkvärd i mer än en församling.

33 kap. Kyrkans förtroendevalda

4 § Valbar till uppdrag som förtroendevald i Svenska kyrkan är den som tillhör Svenska kyrkan, är döpt, fyller 18 år senast på dagen för valet och är folkbokförd i

      1. församlingen, om det gäller val till en församling,

      2. en församling som ingår i samfälligheten, om det gäller val till en samfällighet,

      3. en församling inom stiftet, om det gäller val till stiftet, eller

      4. landet, om det gäller val till den nationella nivån.

      Den som tillhör en icke-territoriell församling är vid val till församling inte valbar till den församling där han eller hon är folkbokförd utan i stället till den icke-territoriella församlingen. Vid val till samfällighet är hon eller han endast valbar till en samfällighet där den icke-territoriella församlingen ingår.

      Om valbarhetshinder i vissa fall finns bestämmelser i 5–9 §§. (SvKB 2002:9)

4 § Valbar till uppdrag som ledamot eller ersättare i kyrkoråd, kyrkonämnd eller annan nämnd i en församling eller samfällighet och i indelningsdelegerades arbetsutskott är den som tillhör Svenska kyrkan, är döpt och fyller 18 år senast på dagen för valet.

      Valbar till andra uppdrag som förtroendevald är den som uppfyller villkoren i första stycket och tillhör

      1. församlingen, om det gäller val till en församling,

      2. en församling som ingår i samfälligheten, om det gäller val till en samfällighet,

      3. en församling inom stiftet, om det gäller val till stiftet, eller

      4. en församling i landet, om det gäller val till den nationella nivån.

      Ingen får samtidigt vara förtroendevald i mer än en församling eller samfällighet. Ingen får heller samtidigt vara förtroendevald i en samfällighet och i en församling som inte tillhör den samfälligheten. Om valbarhetshinder i övrigt finns bestämmelser i 5–9 §§. (SvKB 2002:9)

10 § Om en förtroendevald upphör att vara valbar upphör också uppdraget genast.

      Om valbarheten upphör enbart därför att en ledamot i ett kyrkoråd eller någon nämnd i en församling flyttar och folkbokförs i en annan församling får ledamoten ändå behålla sitt uppdrag under den tid som återstår till dess mandatperioden löper ut. Detta gäller även ersättare och kyrkvärdar. Som villkor för detta gäller att den förtroendevalda personen trots att han eller hon har flyttat kan fortsätta att fullgöra uppdraget och inte samtidigt har något förtroendeuppdrag i en annan församling.

      Om valbarheten upphör enbart därför att församlingstillhörigheten för en ledamot eller ersättare i ett direktvalt kyrkoråd ändras får han eller hon ändå behålla sitt uppdrag under den tid som återstår till dess mandatperioden löper ut. Som villkor för detta gäller att den som har ändrat sin församlingstillhörighet kan fortsätta att fullgöra uppdraget. Han eller hon får inte heller samtidigt ha något uppdrag som förtroendevald i mer än en församling eller i en samfällighet och i en församling som inte tillhör den samfälligheten.

37 kap. Ändringar i indelningen

2 § Följande kriterier gäller för församling:

      1. I församlingen firas en huvudgudstjänst varje söndag och annan kyrklig helgdag eller åtminstone en gudstjänst varje vecka om inte domkapitlet har medgivit något annat.

      2. I församlingen finns minst ett kyrkorum, invigt i Svenska kyrkans ordning.

      3. I församlingen finns människor som tar ansvar för att församlingens uppgifter blir utförda och som är beredda att åtaga sig förtroendeuppdragen i församlingen.

2 § Följande kriterier gäller för församling:

      1. I församlingen firas en huvudgudstjänst varje söndag och annan kyrklig helgdag eller åtminstone en gudstjänst varje vecka om inte domkapitlet har medgivit något annat.

      2. I församlingen finns minst ett kyrkorum, invigt i Svenska kyrkans ordning.

      3. Det finns människor som tar ansvar för att församlingens uppgifter blir utförda och som är beredda att åtaga sig förtroendeuppdragen i församlingen.

_______________

Dessa bestämmelser träder i kraft den 1 januari 2005.

Uppsala, Lund, Kumla, Linköping, Falun och Kiruna den 7 juli 2004

Britt Louise Agrell Nils Gårder Gerd Gullberg-Johnson

Anna Lundblad Mårtensson Thomas Söderberg Kristina Töyrä

Previous PageAlla motionerNext Page


TillbakaUpp