Utjämningssystemet

Kyrkomötet beslutade 2003 att den kritiserade begravningsplatskomponenten skulle utgå ur utjämningssystemet. Komponenten, som var en del i det utjämningssystem som säkerställer att Svenska kyrkan kan vara rikstäckande, skapade missförstånd. Man förleddes tro att det inomkyrkliga utjämningssystemet även bekostade begravningsverksamheten. Som resultat av 2003 års beslut, beslutar Kyrkomötet att införa en kostnadsutjämningskonstant istället. Kostnadsutjämningskonstanten kommer till skillnad från begravingsplatskomponenten inte att påverkas av till exempel stora in- eller utflyttningar.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:7 om vissa ändringar i utjämningssystemet

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2004:2 Vissa ändringar i utjämningssystemet

Vissa ändringar i utjämningssystemet