Riks- och stiftskollekter

Kollekten Àr, liksom förbönen, en viktig del i gudstjÀnsten dÀr den enskilde fÄr uttrycka sin medkÀnsla med andra mÀnniskor och sitt engagemang för sÄvÀl lokala, regionala som rikstÀckande och globala frÄgor. Kyrkomötet anser att den fördelning som nu finns mellan församlings-, stifts- och rikstÀckande kollekter Àr vÀl avvÀgd och avslÄr dÀrför den motion som vill avskaffa riks- och stiftskollekterna. DÀremot bejakar Kyrkomötet den del i en annan motion som vill pÄskynda framtagandet av en skrift om kollektens innebörd.

HÀr kan du klicka dig fram till den/de motioner eller skrivelser som föranlett beslutet, betÀnkandet som utförligare behandlar Àmnet samt det formella beslutet.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:11 av Per Ingvarsson om riks- och stiftskollekternas avskaffande

Motion till Kyrkomötet 2004:87 av Jennie Nordin om flytt av riks- och stiftkollekter samt smÄskrift om kollektens roll i gudstjÀnsten

BetÀnkande