2004:11
av Per Ingvarsson
Riks- och stiftskollekternas avskaffande

Mot 2004:11

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att förbereda en ändring i kyrkoordningen så att beslut om att avskaffa riks- och stiftskollekterna kan fattas.

Några av rikskollekterna upplevs mycket motiverade. Dit hör bl.a. till Lutherhjälpen, SKM och SKUT. Däremot finns det en hel uppsjö av kollekter som jag inte har en aning om vad det är för något. När dessutom nästan ingen kan skriva korta kollektcirkulär så får ingen annan veta det heller. Vad är t.ex. Kvinnor i Svenska kyrkan? (Säkert mycket bra på alla sätt men helt okänt för mig så när som på kollekterna.) Alla vet vad det är eftersom vi ser dem varje söndag men vad ger vi kollekten till?

Låt istället varje församling själv bestämma kollekterna. Jag är övertygad om att de stora kollekterna skulle kvarstå (såsom Lutherhjälpen, SKM och SKUT) ja t.o.m. öka och Kvinnor i Svenska kyrkan skulle säkert få kollekt av de församlingar som vet vilka de är. Vet inte en församling vad en riksorganisation gör, vad har då den för berättigande – för den församlingen?

Detta skulle också leda till en nödvändig självrannsakan för de olika riksorganisationerna. "Församlingarna bör veta vilka vi är och vilken nytta vi gör. När de vet detta så får vi också deras kollekter."

På det här sättet skulle kollekterna också öka eftersom fler församlingar ger till det som de själva anser angeläget. Även om Kvinnor i Svenska kyrkan inte skulle få lika många församlingar som gav dem kollekter, så skulle de få fler kollekter där de är kända. Om inte så bör de tänka på det jag sagt ovan: "Församlingarna bör veta vilka vi är och vilken nytta vi gör och när de vet detta så får vi också deras kollekter."

Föreslår därför att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att förbereda en ändring i kyrkoordningen så att beslut om att avskaffa riks- och stiftskollekter kan fattas. Dock tycker jag att riks- och stiftskyrkan skall ge rekommendationer om olika kollektändamål som en service åt församlingarna.

Linköping Johannes Döparens dag, a.D. 2004

Per Ingvarsson