Psalmer på andra språk

Att få fira gudstjänst på sitt eget språk är viktigt i luthersk tradition. I dag är det i storstadsförsamlingar vanligt att gudstjänstdeltagare inte har svenska som modersmål. Många av de psalmer som vi sjunger finns på flera språk och är en del av sångtraditionen i andra länder. Därför beslutar Kyrkomötet att göra en sammanställning av svenska psalmer som översatts till andra språk och psalmer som är översatta till svenska. En sådan sammanställning kommer att innebära att fler kan känna sig delaktiga i gudstjänstlivet. Sammanställningen ska också finnas tillgänglig på Svenska kyrkans hemsida.

Skrivelse/Motion

Motion 2004:10 av Anna Lena Wik-Thorsell m.fl. om inventering av psalmer på andra språk

Gudstjänstutskottets betänkande 2004:2 Inventering av psalmer på andra språk

Inventering av psalmer på andra språk