Process- och beviskrav i domkapitlet

I kyrkoordningen, Svenska kyrkans regelverk, stÄr inget om hur domkapitlen ska arbeta i tillsynsÀrenden. Det kompenseras juridiskt genom att en domare sitter med i domkapitlen. LikasÄ har överklagandenÀmnden, en instans som prövar överklaganden av fattade beslut, skapat en praxis för att de principer som gÀller i samhÀllets rÀttsordning Àven ska gÀlla i kyrkan. Kyrkomötet avslÄr dÀrför den motion som efterlyser kompletterande processregler och beviskrav.

HÀr kan du klicka dig fram till den/de motioner eller skrivelser som föranlett beslutet, betÀnkandet som utförligare behandlar Àmnet samt det formella beslutet.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:72 av Bo Hanson om process- och beviskrav i domkapitlet

BetÀnkande

Tillsyns- och uppdragsutskottets betÀnkande 2004:6 Process- och beviskrav i domkapitlet