2004:10
Anna Lena Wik-Thorsell m.fl.
Inventering av psalmer på andra språk

Mot 2004:10

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att göra en inventering av svenska psalmer som översatts till framför allt engelska och tyska, men också andra språk, och att göra en sammanställning med uppgift om var dessa psalmer finns att tillgå.

Under de senaste årtiondena har internationaliseringen gått snabbt. Ungdomar tågluffar, arbetar eller studerar kortare eller längre perioder utomlands. Antalet vigda par där ena parten är född eller uppvuxen utomlands och har ett annat modersmål än svenska ökar stadigt. Fler svenskar än någonsin arbetar utanför Sverige vid olika tillfällen och knyter kontakter inom olika språkområden.

Den som vistas i Sverige och har ett annat modersmål än svenska kan inte minst vid de stora kyrkliga högtiderna vilja delta i gudstjänster i Svenska kyrkan. Vid dop-. vigsel- och begravningsgudstjänster är det inte givet att samtliga deltagande anhöriga, svär-, mor- och farföräldrar, faddrar, släktingar och vänner förstår svenska.

Många av våra psalmer finns redan på andra språk, men de kan kompletteras med fler och göras kända och enkla att tillgå. Om fler psalmer finns översatta och på ett enkelt sätt görs tillgängliga blir det lättare för den som inte förstår svenska att delta i olika slag av gudstjänster i Svenska kyrkan.

Ett uppdrag bör därför ges till Kyrkostyrelsen att göra en inventering av psalmer som, gärna sångbart, översätts till framför allt engelska och tyska, att se över behovet av nya översättningar av t.ex. dop-. vigsel- och begravningspsalmer och ”högtidspsalmer” samt att göra denna sammanställning känd och enkelt tillgänglig på olika sätt i enkelt tryck och på nätet.

Stockholm, Hammarö och Karlstad den 22 juni 2004

Anna Lena Wik-Thorsell Johan Lothigius Margareta Nisser-Larsson