Konfirmandarbetet

Konfirmation handlar om att ge unga en möjlighet att reflektera och samtala om livet, identiteten, vad det innebÀr att vara mÀnniska och att vara kristen. Hösten 2004 startar ett flerÄrigt projekt som ska göra en teologisk reflektion av konfirmandarbetets grund, innehÄll och stÀllning i Svenska kyrkan. Sedan tidigare görs ett arbete för att stödja och utveckla unga konfirmandledare i sina uppgifter. Av den anledningen avslÄr Kyrkomötet de motioner som bland annat föreslÄr att konfirmationsarbetet ska ta upp hur Svenska kyrkans styrs respektive att fortsatt stöd ska ges till utbildning av unga konfirmandledare.

HÀr kan du klicka dig fram till den/de motioner eller skrivelser som föranlett beslutet, betÀnkandet som utförligare behandlar Àmnet samt det formella beslutet.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:70 av Börje Henriksson m.fl. om hur Svenska kyrkan styrs – information i konfirmationsundervisningen

Motion till Kyrkomötet 2004:85 av Eva Nyman om ÄtgÀrder med anledning av minskad konfirmationsfrekvens

Motion till Kyrkomötet 2004:90 av Jennie Nordin om uppföljning av projektet Ung konfirmandledare