2004:70
av Börje Henriksson m.fl.
Hur Svenska kyrkan styrs – information i konfirmationsundervisningen

Mot 2004:70

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att i anvisningar för konfirmationsundervisningen införa ett moment om ”Hur kyrkan styrs”.

”Hur kyrkan styrs”, ”Hur du kan påverka” – in i konfirmansarbetet.

Kyrkotillhörig är man från dopet. Konfirmation(en) är en bekräftelse. Vid 16 års ålder får man rösträtt i kyrkan. Femton år är den vanligaste konfirmationsåldern.

Kyrkans gemensamma ansvarslinje skall framgå i konfirmandarbetet. (På många ställen görs detta redan.) Ledare och (eller) förtroende valda skall informera om kyrkans organisation och möjlighet för den unge att medverka och påverka. Det är livsviktigt för kyrkans framtid att vi får nya frivilligarbetare, förtroendevalda och anställda av alla kategorier. Både teologer och förtroendevalda skall möta de unga i kyrkan. Ingen skall anonymiseras.

Förslöv, Olofström och Kristianstad den 10 juli 2004

Börje Henriksson Ingrid Karlsson Maj-Britt Nilsson