2004:85
av Eva Nyman
Åtgärder med anledning av minskad konfirmationsfrekvens

Mot 2004:85

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta initiativ till ett nationellt program för att nå unga människor med evangeliet och öka deras medvetenhet om kyrkans budskap och erbjudanden.

Konfirmationsfrekvensen i Sverige har på några decennier minskat med omkring 50 procent. Med tanke på det svenska folkets andliga väl är detta djupt allvarligt. Det är därför hög tid att Svenska kyrkan samlar sig kring ett nationellt program för evangelisation med inriktning mot den yngre generationen.

En satsning på att föra ut evangeliet till de unga kan läggas upp på flera sätt. Det är viktigt att nå ut med att man kan bli undervisad i kristen tro, döpt, om man inte är det, och konfirmerad senare än i den så kallade ”konfirmationsåldern”.

Kyrkan bör utveckla olika metoder för evangelisation riktad till de unga. Viktigt är att överväga och pröva okonventionella metoder. Särskilda platser – utöver kyrkor och församlingsexpeditioner – kan upprättas för kontakt mellan de unga och kyrkan. Kanske kan något i stil med en ”valstuga” sättas upp på mycket besökta platser under vissa veckor. Kanske kan kyrkliga medarbetare eller medarbetarlag, särskilt utbildade att både sprida evangeliet och upplysa om vad kyrkan är och vad den kan erbjuda, resa kring på t.ex. festivaler och konserter, där många unga samlas. Självklart bör Svenska kyrkans egna unga, engagerade medarbetare ha ett avgörande inflytande på ”kampanjens” utformning.

Erfarenheter från andra kristna kyrkor, både i Sverige och i utlandet, bör inhämtas, allt för att den planerade satsningen skall nå största möjliga framgång.

Härmed hemställs att Kyrkostyrelsen att ta initiativ till ett nationellt program för att nå unga människor med evangeliet och öka deras medvetenhet om kyrkans budskap och erbjudanden.

Uppsala den 14 juli 2004

Eva Nyman