2004:90
av Jennie Nordin
Uppföljning av projektet Ung konfirmandledare

Mot 2004:90

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta tillvara och följa upp erfarenheter av projektet Ung konfirmandledare.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att undersöka möjligheterna att fortsättningsvis stödja stift och församlingar för utbildning av unga konfirmandledare.

Svenska kyrkan har cirka 5 000 unga konfirmandledare. Ungdomar som efter sin egen konfirmation valt att fortsätta engagera sig som ledare varav en del genom dessa erfarenheter också går vidare och utbildar sig för tjänst i Svenska kyrkan. Uppskattningsvis kommer det 1 500 nya unga konfirmandledare varje år.

För att stödja dessa unga konfirmandledare har projektet Svenska kyrkans utbildning på Internet för unga konfirmandledare genomförts under en treårs period. Projektet har varit ett samarbete mellan Kyrkokansliet, Svenska Kyrkans Unga, Sigtuna folkhögskola, Verbum och Sensus studieförbund. Deltagarna har arbetat med ledarmaterialet Ung konfirmandledare och via Internet på www.svenskakyrkan/ konfirmandledare. Utbildningen har genererat cirka 200 deltagare/år i åldern 16☺–19 år som också har haft en lokal handledare i församlingen. Utöver detta har det också funnits 26 stycken rikshandledare vilka stöttat deltagarna och varit en resurs för de lokala handledarna. Projektet har utvärderats varje år och responsen och stödet har varit brett förankrat och positivt både från stift och församlingar.

Trots positivt resultat har projekttiden ej förlängts, ej heller finns det några konkreta planer hur projektet skall följas upp. Unga konfirmandledare är en viktig målgrupp. I vanliga fall har vi problem att kunna fortsätta engagera ungdomar efter konfirmationen och vi ser också att vi aktivt måste arbeta med rekrytering bland ungdomar för att stimulera människor att ta tjänst i Svenska kyrkan. Det är därför viktigt att stödja och underlätta för stift, församlingar att erbjuda en kvalitativ konfirmandledarutbildning.

Stockholm 14 juli 2004

Jennie Nordin