Frågor kring eget kapital

Kyrkomötet beslutar att allt kapital på nationell nivå förvaltas samlat, med enhetliga regler och utan särredovisning av den del av kapitalet som tidigare utgjort Kyrkofonden. Att man uppnår värdesäkring mot inflationen mäts i rullande tioårsperioder med utgångsvärdet 3 200 mkr i januari 2000. I och med denna ändring hoppas Kyrkomötet att man istället för att ägna sig åt tekniskt resonemang kring eget kapital, kan fördjupa samtalen kring hur kapitalet bäst används.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:9 om vissa frågor kring eget kapital, värdesäkring m.m.

Motion till Kyrkomötet 2004:94 av Hans-Olof Andrén och Joakim Svensson om värdesäkring av den nationella nivåns kapital

Budgetutskottets betänkande 2004:4 Vissa frågor kring eget kapital, värdesäkring m.m.

Vissa frågor kring eget kapital, värdesäkring m.m.

FöregåendeInnehållsförteckningNästa