2004:94
av Hans-Olof Andrén och Joakim Svensson
Värdesäkring av den nationella nivåns kapital

Mot 2004:94

Kyrkomötet beslutar att 45 kap. 3 § kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

Beräkning av värdesäkrad nivå skall ske utgående från ett ingångsvärde på 2 500 miljoner kronor per 1 januari år 2000 och med en årlig uppräkning som motsvarar värdeminskningen på grund av inflationen.

Med anledning av KsSkr 2004:9 Vissa frågor kring eget kapital, värdesäkring m.m.

När kyrkofondens kapital den 1 januari 2000 överfördes till trossamfundet Svenska kyrkan värderades det övertagna aktieinnehavet till ca 1,4 miljarder kronor. Totalt bokfördes det ingående kapitalet till 3 232 miljoner. Aktieinnehavet var emellertid den 31 december 1999 bokfört hos kammarkollegiet till endast drygt 0,7 miljarder kronor. Den högre värderingen var naturlig mot bakgrund av de kraftigt ökade börskurserna under slutet av 1990-talet, men med facit i hand – börstoppen i mars 2000 och den mycket kraftiga börsnedgången i början av 2000-talet – är det uppenbart att kapitalet kom att värderas alldeles för högt.

Kyrkoordningen kom att sakna bestämmelser om uppdelning av kyrkofondens kapital i bundet (värdesäkrat) och fritt kapital. Kyrkostyrelsen kom därför att i sina budgetförslag söka värdesäkra hela det ingående kapitalet, varje år uppräknat med inflationen. Trots mycket kraftiga besparingar på nationell nivå har det inte varit möjligt att återställa kapitalet; i bokslut för 2003 saknas ännu 195 miljoner kronor.

Det är angeläget att minska den nationella nivåns beroende av börsens fluktuationer genom att ändra värderingen av ingående kyrkofondskapital. I en PM Värdesäkring av kyrkofondens kapital m.m. av Sören Ekström och Sture Johansson (5 mars 2003) föreslås, att övertaget aktieinnehav värderas till det hos kammarkollegiet bokförda värdet, dvs. ca 0,7 miljarder. Ingångsvärdet på värdesäkrat kapital skulle då bli 2 500 i stället för 3 232 miljoner kronor. I sin skrivelse 2004:9 föreslår emellertid Kyrkostyrelsen, att värdesäkrat kapital enbart skall minskas från 3 232 till 3 200 miljoner. Motiveringen till detta är att återbetalningen från Svenska kyrkans försäkringsförening av för högt inbetalt pensionsbelopp om 500 miljoner ej tillförts värdesäkrat kapital, varigenom underskottet minskat avsevärt. Ytterligare ca 200 miljoner från försäkringsföreningen är att vänta. Vissa från kyrkofonden övertagna skuldförda avsättningar om 58 miljoner har också kunnat upplösas. Totalt förväntas ca 760 miljoner ha tillförts det icke värdesäkrade kapitalet, och Kyrkostyrelsen tycks mena, att tillförsel av 760 miljoner i icke värdesäkrat kapital är likvärdigt med minskning av värdesäkrad nivå med 732 miljoner kronor. Dessutom skall värdesäkringen ses i ett 10-årsperspektiv. Fortsätter nu bara den inledda börsuppgången, borde värdesäkrat kapital kunna vara återställt om några år.

Vi befinner oss nu i en situation som liknar den år 1999. Då ansågs det, att börsen gärna inte kunde sjunka kraftigt eftersom den stigit konstant så länge. Nu anses det att börsen inte gärna kan sjunka kraftigt, eftersom den sjunkit så länge. I båda fallen gör vi oss beroende av en viss börsutveckling, som vid båda tillfällena framstod som mycket sannolik.

Vi motionärer menar, att det är angeläget att nu rejält minska vårt beroende av börsutvecklingen, genom att vidta två åtgärder: både den av Ekström och Johansson föreslagna justeringen av ingående kapital och den av Kyrkostyrelsen (redan vidtagna) åtgärden att betrakta återbetalningen från försäkringsföreningen som icke värdesäkrad. Endast genom båda dessa åtgärder kommer vi långsiktigt att befrias från börsens fluktuationer.

3 200 miljoner kronor är mycket pengar, och det vore trevligt att ha ett så stort värdesäkrat kapital på kistbotten. Men försvaret av detta kapital kan komma att bli förödande för resurserna på nationell nivå. När allt kommer omkring är 2 500 miljoner kronor också en mycket stor reserv inför en oviss framtid.

Göteborg och Onsala den 27 juli 2004

Hans-Olof Andrén Joakim Svensson