Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Budgetutskottets betänkande
2004:4
Vissa frågor kring eget kapital, värdesäkring m.m.

Kyrkomötet

B 2004:4

B 2004:4

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas skrivelsen KsSkr 2004:9 Vissa frågor kring eget kapitel, värdesäkring m.m. med motionen 2004:94 av Hans-Olof Andrén och Joakim Svensson.

Utskottet har berett Ekonomi- och egendomsutskottet och Kyrkorättsutskottet att yttra sig över skrivelsen och motionen (bilaga 3 och bilaga 4).

Utskottet har haft tillfälle att ställa frågor i ärendet till Kyrkofondens ordförande Bertil Persson, ekonomi- och finanschef Helén Ottosson Lovén samt controllern Gunnar Nygren.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:9 anta ändringar i kyrkoordningen enligt bilaga 1.

2. Kyrkomötet beslutar att med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:9 anta ändringar i kyrkoordningen enligt bilaga 2.

3. Kyrkomötet beslutar att ändringarna skall träda i kraft den 1 januari 2005 och tillämpas för första gången i bokslutet för år 2004.

4. Kyrkomötet beslutar avslå motion 2004:94.

Redogörelse för ärendet

Skrivelsen

Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:9, Vissa frågor kring eget kapital, värdesäkring m.m.

Kyrkomötet beslutar att anta angivna ändringar av 45 kap. kyrkoordningen.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

2 § Kyrkofonden skall bevaras till sitt kapital och förvaltas utan sammanblandning med andra medel.

      Kyrkofondens styrelse får mot avgift även förvalta prästlönefastighet och prästlönefonder och andra kyrkliga medel, som överlämnas till den för förvaltning.

      Fonden skall förvaltas så effektivt som möjligt. Den skall vara placerad på ett sådant sätt att riskerna sprids och att fonden uppnår bästa möjliga uthålliga totalavkastning. Fonden skall därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

3 § Till kyrkofonden skall föras avkastning och ersättning från fondens tillgångar. Av avkastningen skall årligen avsättning ske till kapitalet med ett belopp som motsvarar värdeminskningen på grund av inflationen.

2 § Den nationella nivåns kapital skall förvaltas på ett sådant sätt att kapitalet bevaras till sin reella (värdesäkrade) nivå mätt över rullande tioårsperioder.

      Kyrkofondens styrelse får mot avgift även förvalta prästlönefastighet och prästlönefonder och andra kyrkliga medel, som överlämnas till den för förvaltning.

      Kapitalet skall förvaltas så effektivt som möjligt. Det skall vara placerat på ett sådant sätt att riskerna sprids och att bästa möjliga uthålliga totalavkastning uppnås. Kapitalet skall därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

3 § Beräkning av värdesäkrad nivå skall ske utgående från ett ingångsvärde på 3 200 miljoner kronor per 1 januari år 2000 och med en årlig uppräkning som motsvarar värdeminskningen på grund av inflationen.

Motionen

Motion 2003:94 av Hans-Olof Andrén och Joakim Svensson, Värdesäkring av den nationella nivåns kapital

Kyrkomötet beslutar att 45 kap. 3 § kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

Beräkning av värdesäkrad nivå skall ske utgående från ett ingångsvärde på 2 500 miljoner kronor per 1 januari år 2000 och med en årlig uppräkning som motsvarar värdeminskningen på grund av inflationen.

Andra utskott

Kyrkorättsutskottet påpekar ett skrivfel i förslaget till beslut och att förslaget saknar ikraftträdandedatum.

Ekonomi- och egendomsutskottet ställer sig positivt till förslagen i skrivelsen. Både när det gäller sättet att redovisa den nationella nivåns kapital och nivån på målsättning för kapitalets värdeutveckling.

Utskottet

Bakgrund

Frågan om kyrkofondens ställning och värdesäkring har aktualiserats ett flertal gånger i Kyrkomötet sedan 1999. I skrivelsen KsSkr 2003:10 redovisas behandlingen utförligt. Frågorna har dels gällt om kyrkofonden skall betraktas som en fristående stiftelse eller som en del av Svenska kyrkans kapital, dels hur kyrkoordningens bestämmelser om att Kyrkofonden skall bevaras till sitt kapital skall tillämpas. I och med behandlingen av ärendet i 2003 års kyrkomöte avgjordes frågan om kyrkofondens ställning med resultatet att kyrkofonden inte var tänkt att utgöra en stiftelse och inte heller bör utgöra en stiftelse. I årets skrivelse framläggs förslag för att slutligen reglera en lämplig tillämpning av regelverket rörande värdesäkringen av det kapital som vanligen benämns kyrkofonden och som överfördes från Kammarkollegiets förvaltning till Svenska kyrkan den 1 januari 2000.

Tidigare års erfarenheter av börsutvecklingen har gjort det tydligt att det är förenat med avsevärda svårigheter att tillämpa kyrkoordningens nuvarande regler strikt med krav på en årlig värdesäkring och därutöver en avkastning på en viss nivå. Kyrkomötet gjorde år 2002 bedömningen att värdesäkringen borde sikta på en tidsperiod om tre till fem år. I skrivelsen föreslås nu en tidsperiod om tio år.

När det gäller värdet på det kapital som skall värdesäkras gäller diskussionen hur högt de aktier som överfördes skall värderas. Det har visat sig att den värdering till marknadsvärde som gjordes vid årsskiftet 2000 medförde att kapitalet blev orimligt stort sett i ljuset av börsens utveckling år 2000 till 2002. Börsutvecklingen medförde att kapitalet minskade i värde betydligt mer än vad som var möjligt att omedelbart kompensera inom ramen för den nationella nivåns budget. Frågan som aktualiserats genom bland annat motioner och i betänkanden från Budgetutskottet har gällt om det av Svenska kyrkan bokförda ingångsvärdet på kapitalet var lämpligt avvägt och om hela detta bokförda kapital måste värdesäkras. I en promemoria skriven av förre generalsekreteraren Sören Ekström och av förre generaldirektören Sture Johansson föreslogs att värdet på det övertagna kapitalet skulle skrivas ner med 0,7 miljarder kronor. Detta förslag byggde på att de av Kammarkollegiet förvaltade aktierna vid överföringen borde bokföras till av Kammarkollegiet bokfört värde och inte till marknadsvärde. Förslaget innebar att ingångsvärdet av hela det överförda kapitalet skulle sättas till 2,5 miljarder kronor.

I skrivelsen föreslås att det år 2000 bokförda och därefter värdesäkrade egna kapitalet inte skall förändras utan även fortsättningsvis vara 3,2 miljarder kronor. Kyrkostyrelsen konstaterar dock att 0,7 miljarder kronor som år 2000 överfördes direkt till Svenska kyrkans försäkringsförening för att täcka pensionsåtaganden och som senare återbetalats till Svenska kyrkan inte ingår i det från Kammarkollegiet överförda kapitalet utan tillförts övrigt eget kapital. Kyrkostyrelsen anser inte att det är nödvändigt att utöver detta beakta att ingångsvärdet på det överförda kapitalet lades fast vid en tidpunkt med mycket höga börsvärden.

Skrivelsens förslag innebär också att bestämmelserna i kyrkoordningen omformuleras så att det framgår att det inte är nödvändigt med en strikt särförvaltning av det värdesäkrade egna kapitalet. Kyrkostyrelsen menar att den eftersträvade styrningen av den nationella nivåns kapital uppnås även utan en strikt särförvaltning.

I motionen 2004:94 hävdar motionärerna att den av Kyrkostyrelsen föreslagna åtgärden att inte inräkna återbetalda medel från Svenska kyrkans försäkringsförening i det kapital som skall värdesäkras är otillräckligt. Motionärerna menar att det förslag som presenterades i Ekströms och Johanssons promemoria 2003 också bör genomföras så att det kapital som skall värdesäkras från 1 januari 2000 skall bokföras till 2,5 miljarder kronor. De i efterhand återbetalade 0,7 miljarder kronorna bör enligt motionärerna inte anses ingå i det kapital som skall värdesäkras. Motionärerna menar att detta är nödvändigt för att i tillräcklig utsträckning minska nationell nivås beroende av börsutvecklingen.

Överväganden

Budgetutskottet välkomnar skrivelsens förslag när det gäller värdesäkring av den nationella nivåns kapital och sättet att redovisa detta kapital. Utskottet delar Ekonomi- och egendomsutskottets bedömning att förslaget innebär förenklingar vad gäller hur kapitalet redovisas.

Budgetutskottet finner också att det resonemang som ligger bakom förslaget till ingångsvärde för eget kapital per den 1 januari 2000 är väl avvägda och innebär en lämplig utgångspunkt för framtida uppföljning av kapitalförvaltningen. Motionärerna bakom motion 2004:94 föreslår ett ingångsvärde som är lägre än det som föreslås i skrivelsen. Utskottet gör bedömningen att en så pass låg målsättning är ägnad att väcka frågan om det inte finns ett behov av att minska nationell nivås eget kapital. Utskottet menar att en sådan diskussion bör föregås av en principiell diskussion kring nationell nivås olika ekonomiska styr- och stödmedel. Den i skrivelsen föreslagna målsättningen för nationell nivås eget kapital medför att det egna kapitalet bevaras på en lämplig nivå under denna planeringsperiod.

Utskottet har alltså förhoppningen att denna skrivelse innebär slutpunkten på ett i huvudsak tekniskt resonemang kring det kapital som förvaltas på nationell nivå. Därmed kan det skapas möjlighet att mer djupgående diskutera hur detta kapital bäst används för att långsiktigt säkerställa och stärka Svenska kyrkans möjligheter att bedriva en rikstäckande verksamhet.

Den här aktuella ändringen i kyrkoordningen bör lämpligen träda i kraft i samband med ett årsbokslut. Utskottet finner ingen anledning att avvakta längre än nödvändigt och föreslår därför att ändringen skall träda i kraft den 1 januari 2005 och tillämpas för första gången i bokslutet för verksamhetsåret 2004.

Därmed tillstyrker utskottet förslaget i skrivelsen och yrkar avslag på motion 2004:94.

Uppsala den 17 september 2004

På Budgetutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

                    David Axelson-Fisk

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Kenneth Åberg, Christina Mårtensson, Lars Starkerud, Ingrid Karlsson, Jörgen Silén, Annette Lundquist Larsson, Barbro Pettersson, Gunnar Sehlberg, Ulla Samuelsson, Stig Eriksson, Ola Isacsson, Ulla Dahlberg, Sten Johansson och Urban Gibson.

Biskop Claes Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggning.

Bilaga 1

Kyrkomötet beslutar i fråga om kyrkoordningen att 45 kap. 2 § skall ha följande lydelse:

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

2 § Kyrkofonden skall bevaras till sitt kapital och förvaltas utan sammanblandning med andra medel.

      Kyrkofondens styrelse får mot avgift även förvalta prästlönefastigheter och prästlönefonder och andra kyrkliga medel, som överlämnas till den för förvaltning.

      Fonden skall förvaltas så effektivt som möjligt. Den skall vara placerad på ett sådant sätt att riskerna sprids och att fonden uppnår bästa möjliga uthålliga totalavkastning. Fonden skall därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

2 § Den nationella nivåns kapital skall förvaltas på ett sådant sätt att kapitalet bevaras till sin reella (värdesäkrade) nivå mätt över rullande tioårsperioder.

      Kyrkofondens styrelse får mot avgift även förvalta prästlönefastigheter och prästlönefonder och andra kyrkliga medel, som överlämnas till den för förvaltning.

      Kapitalet skall förvaltas så effektivt som möjligt. Det skall vara placerat på ett sådant sätt att riskerna sprids och att bästa möjliga uthålliga totalavkastning uppnås. Kapitalet skall därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

Bilaga 2

Kyrkomötet beslutar i fråga om kyrkoordningen att 45 kap. 3 § skall ha följande lydelse:

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

3 § Till kyrkofonden skall föras avkastning och ersättning från fondens tillgångar. Av avkastningen skall årligen avsättning ske till kapitalet med ett belopp som motsvarar värdeminskningen på grund av inflationen.

3 § Beräkning av värdesäkrad nivå skall ske utgående från ett ingångsvärde på 3 200 miljoner kronor per 1 januari år 2000 och med en årlig uppräkning som motsvarar värdeminskningen på grund av inflationen.

Ekonomi- och egendomsutskottets yttrande

2004:1y

Vissa frågor kring eget kapital, värdesäkring m.m.

 

Till Budgetutskottet

Budgetutskottet har gett Ekonomi- och egendomsutskottet möjlighet att yttra sig över KsSkr 2004:9 och motion 2004:94 som väckts med anledning av skrivelsen.

Ekonomi- och egendomsutskottet ställer sig positivt till de förenklingar som blir konsekvensen av Kyrkostyrelsens skrivelse. I detta sammanhang är en av de stora pedagogiska vinsterna att den nationella nivåns kapital inte längre delas upp utifrån kapitalets ursprung (kyrkofonden kontra andra organisationer) utan i fortsättningen benämns enbart ”Den nationella nivåns kapital”.

Genom att fastställa det kapital som skall värdesäkras till 3,2 miljarder kronor skapas balans mellan handlingsutrymme på kort sikt och ekonomisk beredskap på lång sikt. Utskottet anser vidare att förslaget om att värdesäkringen skall bedömas över rullande tioårsperioder främjar förutsättningarna för en god ekonomisk hushållning för den nationella nivån.

Ekonomi- och egendomsutskottet tillstyrker således Kyrkostyrelsen förslag med konsekvensen att motion 2004:94 bör avslås.

Uppsala den 15 september 2004

På Ekonomi- och egendomsutskottets vägnar

Reidar Gustafsson

                    Anders Granberg

Närvarande: Reidar Gustafsson, ordförande, Ann-Marie Hallin, Leif Nilsson, Gunilla Johansson, Sigvard Olsson, Bengt Berg, Ingvar Eriksson, Peter Hemminger, Gösta Äng, Ingemar Öberg, Ingrid Smittsarve, Rickard Bonnevier, Erling Öhman, Fredrik Sandström och Åke Bendix.

Biskop Martin Lind har deltagit i utskottets överläggning.

Kyrkorättsutskottets yttrande

2004:2y

KsSkr 2004:9

 

Till Budgetutskottet

Kyrkorättsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över förslag till ändringar i kyrkoordningen enligt KsSkr 2004:9 Vissa frågor kring eget kapital, värdesäkring m.m.

Kyrkorättsutskottet noterar att i nu gällande kyrkoordning 45 kap. 2 § 2 st det står prästlönefastigheter och inte prästlönefastighet som i Förslag till kyrkoordningsändringar. Denna felaktighet har även förts över i förslaget till ny kyrkoordningstext.

Vidare saknas ikraftträdandedatum.

Kyrkorättsutskottet har i övrigt inget att erinra mot förslaget utifrån de aspekter utskottet har att beakta.

Uppsala den 15 september 2004

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

                    Bengt Stigner

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Jösta Claeson, Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Lennart Andersson, Benny Jönsson, Mats Green, Stig-Göran Fransson, Inger Lif, Alvar Gahm, Inger Dafgård, Lennart Tildemyr, Margareta Börjesson och Ulla Eriksson.

Previous PageAlla betänkandenNext Page


TillbakaUpp