Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet
2004:9
Vissa frågor kring eget kapital, värdesäkring m.m.

KsSkr 2004:9

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Uppsala den 22 juni 2004

KG Hammar

Lars Friedner

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

2002 års kyrkomöte har uppdragit åt Kyrkostyrelsen att till 2003 års kyrkomöte redovisa förslag i vissa frågor som rör kyrkofondskapitalet och kyrkofondens ställning. Vissa sådana förslag redovisades till 2003 års kyrkomöte. I denna skrivelse återkommer Kyrkostyrelsen till frågorna kring kyrkofondskapitalet.

I fråga om värdesäkringen föreslås att denna skall behållas men i en modifierad form, uttryckt som en målsättning om värdesäkring över en rullande tioårsperiod. I skrivelsen ges också förslag till hur måluppfyllelsen skall rapporteras i årsredovisningarna och hur värdesäkrad nivå skall beräknas.

I frågan om värdesäkringens ingångsbelopp föreslås att denna skall utgå från nivån 3,2 miljarder kronor men att de sedan år 2000 erhållna återbetalningarna från Svenska kyrkans försäkringsförening inte skall inräknas i ingångsbeloppet. Därigenom uppnås indirekt ett hänsynstagande till att ingångsvärdet fastlades vid en tidpunkt med mycket höga börsvärden.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll 1

Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut 3