![]() |
Svenska kyrkans centralstyrelse överlämnar härmed denna skrivelse till Kyrkomötet. Höör den 9 april 1999 KG Hammar Sören Ekström Skrivelsens huvudsakliga innehåll Skrivelsen utgår från de förhållanden som följer av förslaget till kyrkoordning för Svenska kyrkan och som redovisas i skrivelsen CsSkr 1999:1. Utgångspunkten för budgetarbetet har varit att den nya organisation som anges i kyrkoordningen inte skall leda till några mer omfattande kostnadshöjningar som orsakas av utökad verksamhet. Kostnaderna för år 2000 skall i huvudsak motsvara de kostnader som gällt under 1999 med den huvudman som då ansvarar för respektive verksamhet. I vissa avseenden - t.ex. i fråga om det kyrkliga utjämningssystemet - följer kostnaderna i budgetförslaget närmast med automatik av bestämmelserna i kyrkoordningen. De undantag från kravet på i huvudsak oförändrad verksamhets- och kostnadsnivå som föreslås är följande åtgärder: _ Övergångskostnader, främst för systemutveckling, som följer av den ändrade kyrkliga organisationen och de nya ansvarsförhållandena som gäller fr.o.m. den 1 januari 2000, t.ex. beträffande utjämningssystemet, kyrkobyggnadsbidragen och de kyrkliga valen. _ Informationsinsatser som förstärker kunskapen om Svenska kyrkan, hennes identitet och verksamhet hos dem som tillhör kyrkan. En sådan kunskapsförstärkning kan också stärka viljan att tillhöra Svenska kyrkan. De insatser som genomförs på nationell nivå har som sitt primära syfte att underlätta arbetet på lokal nivå. Dessa och vissa andra direkta övergångskostnader föreslås vid behov finansieras i särskild ordning. _ Vissa ytterligare kostnader beträffande verksamheten i den kyrkliga riksorganisationen. Det gäller bl.a. vissa av Ombudsmötet begärda insatser, t.ex. ett för Svenska kyrkan som helhet ökat gemensamt ansvarstagande för de kanslikostnader som avser Svenska kyrkans mission (SKM), Lutherhjälpen och Svenska kyrkan i utlandet (SKUT). Styrelsen föreslår efter det samråd som skett med Kyrkofondens styrelse att det skapas budgetmässiga reserver på flera ställen i den samlade budgeten: _ Närmare 5,5 procent av de beräknade intäkterna inom utjämningssystemet tas i budgetförslaget inte i anspråk för de löpande kostnaderna under år 2000, utan reserveras för att möta eventuella behov p.g.a. förändringar i fråga om intäkter. _ Kyrka-statreformen innebär stora administrativa förändringar för Svenska kyrkan. Effekterna av dessa kan inte till alla delar förutses idag. Vissa ekonomiska reserver behövs därför så att sådana uppkommande effekter kan mötas. Det går inte nu att avgöra på vilken nivå inom kyrkan som effekterna eventuellt uppkommer. Medel för oförutsedda ändamål bör därför finnas såväl inom ramen för utjämningssystemet, där dessa kan användas vid oförutsedda situationer för församlingar, samfälligheter och stift, som för den nationella nivåns mera direkta oförutsedda behov. Av de samlade intäkterna på nationell nivå om ca 1 300 mkr (bortsett från gåvor, kollekter m.m. samt passerande kyrkoavgiftsmedel) beräknas huvuddelen, ca 900 mkr användas till utjämningssystemet, dvs. olika bidrag till församlingar, samfälligheter och stift. Efter avdrag för en viss reserv återstår ca 300 mkr till att bekosta den nationella nivåns verksamhet. En betydande andel av denna post används för anslag till organisationer i Sverige och internationellt. Av intäkterna väntas den allmänna utjämningsavgiften ge ca 584 mkr, den särskilda utjämningsavgiften ca 200 mkr samt inkomst- och kostnadsutjämningsavgifterna ca 410 mkr. Bidragen till församlingar och samfälligheter beräknas bli ca 590 mkr och till stiften ca 325 mkr. Styrelsens förslag i skrivelsen bygger på den nya organisation med tydligt avgränsade verksamhetsområden och därmed ett tydligare ansvar för de förtroendevalda organen som införts. Innehållsförteckning
|
||