Läronämndens yttrande
1996:14

med anledning av motioner om inomkyrkliga rörelsers
plats inom Svenska kyrkan som öppen folkkyrka

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 1996:11, KMot 23, KMot 24, KMot 25, KMot 26 och KMot 27.

Kyrkans synliga enhet är en kallelse för den ekumeniska rörelsen men även ett ursprungligt och konstitutivt uppdrag för varje kyrka och församling. Samtalen om kyrkosyn och enhet behöver därför hållas levande. Svenska kyrkan måste som öppen folkkyrka eftersträva enhet i mångfalden och ge uttryck åt denna enhet i gudstjänsten.

En dialog om inomkyrkliga rörelsers plats inom Svenska kyrkan bör handla om kyrkosyn och församlingsbegrepp. I det sammanhanget kan frågorna om bibelbruk, lärolojalitet och åsiktsfrihet behandlas.

Samtalen måste stå i kontinuitet med det som 1994 och 1995 års kyrkomöten principiellt uttalat om giltigheten i såväl kvinnliga som manliga prästers vigning och sakramentsförvaltning.

Sigtuna den 19 augusti 1996

På läronämndens vägnar

GUNNAR WEMAN

Ragnar Persenius

Närvarande: Ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd, biskop KG Hammar, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Henrik Svenungsson, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Catharina Stenqvist.