Motion till kyrkomötet

1996:23

av Dag Sandahl
om villkoren för vigning till och utövande av det kyrkliga ämbetet

I fem motioner ger jag förslag till hur den verkliga motsättningen om ämbetet i Svenska kyrkan fortsättningsvis ska kunna hanteras. Förslagen går olika långt. I fortsatta ekumeniska samtal kommer det svar kyrkomötet avger att vara en viktig informationsbärare.

Svenska kyrkan ger genom en mängd praktiska åtgärder besked till de präster som inte tror ordningen med kvinnor som präster vara gudomlig att deras hållning för den rådande kyrkopolitiska majoriteten inte är acceptabel. Genom fattat beslut om prästvigningsstopp och genom beslut när det gäller rekrytering till arbetsledande tjänster står det klart att dissidenter i denna fråga inte ska prästvigas och i normalfallet inte ska få befordran. Emellertid är dessa inskränkningar aldrig formaliserade eller formellt reglerade.

En kyrka som håller sig med möjligheter att utfärda kungörelser ska också använda sig av dem. Av kungörelser bör framgå om ett specifikt krav ska uppfyllas för ordination eller befordran. Utifrån kungörelsetexter blir det så möjligt att via de fackliga organen förhandla om vilka åtgärder som bör vidtas när prästerskapet delats in i ett A- och ett B-lag.

Med ledning av ovanstående föreslår jag

att kyrkomötet beslutar utfärda kyrklig kungörelse av vilken framgår vilka distinkta krav som ställs för att vigas till och utöva det kyrkliga ämbetet i Svenska kyrkan.

Kalmar den 19 juni 1996

Dag Sandahl