Motion till kyrkomötet
1996:26
av Dag Sandahl
om principer för organiserad delning i Svenska kyrkan
I fem motioner ger jag förslag till hur den verkliga motsättningen om ämbetet i
Svenska kyrkan fortsättningsvis ska kunna hanteras. Förslagen går olika
långt. I fortsatta ekumeniska samtal kommer det svar kyrkomötet avger att
vara en viktig informationsbärare.
När en kyrka med en samtidsdoktrinär motivering avvisar prästkandidater,
som av trons människor uppfattas bära på en genuin prästkallelse, styr den
kyrkan mot splittring.
I Svenska kyrkan har från 1980-talets början (men alltså inte när beslutet
om prästvigning av kvinnor togs eller de första vigningarna förrättades)
bestämt hävdats att Svenska kyrkan är splittrad i två oförenliga kyrkor. Så
beskrevs situationen av professor Gustaf Wingren. Till denna analys har t.ex.
biskopen KG Hammar och domprosten Caroline Krook anslutit sig. Några
organisatoriska uttryck har dock denna splittring inte tagit sig. Fortfarande
uppträder Svenska kyrkan som en. Den praxis som gör att den som inte tror
beslutet om kvinnor i prästämbetet vara gudomligt inte heller kan prästvigas
och -- i en mening konsekvent -- för det fall han redan är prästvigd om möjligt
ska hindras befordringsmässigt, gör det nödvändigt att fatta beslut om hur en
organiserad skilsmässa inom Svenska kyrkan ska gå till. Det handlar om
människor i Svenska kyrkan som hört de upprepade beskeden att de inte
andligen hör hemma i denna kyrka och som då med sin svenskkyrkliga
spiritualitet måste finna former för episkopal omsorg i andra former. Det
handlar också om att Svenska kyrkan utifrån egna och bittra erfarenheter av
tidigare kyrkosplittringar med åtföljande andlig kraftförlust aktivt arbetar för att
minimera skadorna och inte minst för sin egen skull skapar möjligheter till
fortsatt dialog.
Skillnaden mellan 1800-talets kyrkosplittring och den som nu avtecknar sig
är att de grupper som sätter biskopsämbetet högt kommer att arbeta för att
gestalta en "continuing Church" med egna biskopar. Det är ju inte dessa
grupper som genom fattade beslut ändrat vad som tidigare var Svenska
kyrkans tro och ordning. En lärdom från gamla tiders kyrkosplittringar borde
leda till att man så långt som möjligt inrättar fora för samråd och att man inte
delar upp egendom. Det primära ansvaret för samråd mellan de olika
kyrkorna är biskoparnas. Det behövs någon form av officiell registrering för att
det ska stå klart till vilken biskop präster, diakonissor och lekfolk hör och
därmed vilken biskop som visiterar resp. präst. Att den kyrkoorganistion som
gestaltar sitt continuum är beredd att göra tjänst åt alla medlemmar i Svenska
kyrkan kan man utgå från. Dess präster kommer i stor utsträckning att vara
församlingspräster och de kan -- på sätt som redan sker för Svenska kyrkans
vidkommande -- ta pastoralt ansvar för bestämda områden. För att detta i
någon rimlig mening ska kunna fungera krävs många samtal mellan resp.
biskopar.
Med ledning av ovanstående föreslår jag
att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen med fastställande av den i
motionen angivna principen förbereder en organiserad delning i Svenska
kyrkan.
Kalmar den 19 juni 1996
Dag Sandahl
|