Uppgiftsskyldighet till kyrklig arbetsgivare

En av grundtankarna i kyrkoordningen är uppdelningen av ansvar mellan domkapitel och arbetsgivare. Dialogen mellan biskop och domkapitel som ansvarar för tillsynen av präster och diakoner, och arbetsgivarna, är ett värdefullt inslag i kyrkans dagliga verksamhet.

Inom ramen för biskopens och domkapitlets tillsyn kan det framkomma förhållanden som arbetsgivarna bör känna till. Då ska biskop och domkapitel informera dem om detta.

Däremot ansåg Kyrkomötet det olämpligt att reglera denna uppgiftsskyldighet i kyrkoordningen och avslog en motion som begärde det.

Motion till Kyrkomötet 2001:40 av Staffan Holmgren om uppgiftsskyldighet till kyrklig arbetsgivare

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:15 Uppgiftsskyldighet till kyrklig arbetsgivare

Uppgiftsskyldighet till kyrklig arbetsgivare Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:15