Unga i kyrkoråd och stiftsstyrelse

Kyrkomötet anser att det är angeläget att ta vara på ungdomars entusiasm och önskan att påverka kyrkans verksamhet. Dock avslogs den motion som syftade till att ge företrädare för Svenska Kyrkans Unga plats i kyrkoråd och stiftsstyrelser genom adjungering eller försök med närvarorätt. Motiveringen är att det inte finns skäl att utfärda en särskild rekommendation och att det finns bättre och mer informella sätt att uppnå syftet. Svenska kyrkans beslutande organ på alla nivåer kan idag själva besluta om vilka som ska få delta vid sammanträden.

Motion till Kyrkomötet 2001:11 av Åke Blomqvist m.fl. om att ge plats för unga i kyrkoråd och stiftsstyrelser

Organisationsutskottets betänkande 2001:3 Unga i kyrkoråd och stiftsstyrelse

Unga i kyrkoråd och stiftsstyrelse Organisationsutskottets betänkande 2001:3