Utjämningssystemet m.m.

En utvärdering av det nuvarande utjämningssystemet är planerad och ska presenteras under 2003. Där ska man ta ställning till om en förändring av systemet bör ske och i så fall inleda arbetet med en översyn.

Med anledning av ett par olika motioner vill Kyrkomötet att man i utredningen särskilt beaktar bland annat de extra resurser som behövs i en församling där många vistas men få är kyrkobokförda, domprostens lönekostnader och domkyrkoförsamlingarnas särskilda kostnader. Utredningen ska även se över frågan om lika kyrkoavgift över hela landet.

Motion till Kyrkomötet 2001:58 av Sten Johansson om kyrkooavgiften

Motion till Kyrkomötet 2001:68 av Gösta Äng om utjämningssystemet

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2001:6 Utjämningssystemet m.m.

Utjämningssystmet m.m. Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2001:6