Satsa på och värna om Svenska kyrkans personal

Det är den lokala arbetsgivaren (kyrkoherdar och förtroendevalda) som ansvarar för att det bedrivs en god personalpolitik till exempel kring rekrytering, rörlighet, ledarskaps- och kompetensutveckling. För att kunna fullgöra sitt uppdrag, är det viktigt att kyrkoherdar och förtroendevalda ser till att de får lämplig utbildning, och sådan erbjuds av Församlingsförbundet. På flera av de kyrkliga profilutbildningarna får studenterna kunskap om Svenska kyrkans personalpolitik. I översynen av de kyrkliga utbildningarna (ÖSUT) ska frågor om individ- och kompetensutveckling belysas.

Bland annat med hänvisning till den pågående utredningen ÖSUT, avslog Kyrkomötet en motion om att utreda olika personalpolitiska frågor med syfte att få mer inspirerad och kompetent personal i Svenska kyrkan.

Motion till Kyrkomötet 2001:91 av Sten Elmberg och Kerstin Hesslefors Persson om att värna om Svenska kyrkans personal

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:16 Satsa på och värna om Svenska kyrkans personal

Satsa på och värna om Svenska kyrkans personal Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:16