Referat
Satsa på och värna om Svenska kyrkans personal
Det är den lokala arbetsgivaren (kyrkoherdar och förtroendevalda) som ansvarar för att det bedrivs en god personalpolitik till exempel kring rekrytering, rörlighet, ledarskaps- och kompetensutveckling. För att kunna fullgöra sitt uppdrag, är det viktigt att kyrkoherdar och förtroendevalda ser till att de får lämplig utbildning, och sådan erbjuds av Församlingsförbundet. På flera av de kyrkliga profilutbildningarna får studenterna kunskap om Svenska kyrkans personalpolitik. I översynen av de kyrkliga utbildningarna (ÖSUT) ska frågor om individ- och kompetensutveckling belysas.
Bland annat med hänvisning till den pågående utredningen ÖSUT, avslog Kyrkomötet en motion om att utreda olika personalpolitiska frågor med syfte att få mer inspirerad och kompetent personal i Svenska kyrkan.
Här kan du klicka dig fram till den/de motioner eller skrivelser som föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.