Särskild konsumentombudsman för begravningsfrågor

Det finns myndigheter och organisationer i samhället, till exempel Konsumentverket och ombud som tar tillvara människors rättigheter och intressen i begravningsfrågor. På så sätt företräds både kyrkotillhöriga och de som inte tillhör Svenska kyrkan.

Även om konsumentskyddet inom begravningsområdet skulle kunna stärkas, ansåg Kyrkomötet att det inte är Kyrkomötets uppgift att ta ett sådant initiativ. Därför avslogs en motion som bland annat ville arbeta för en särskild ombudsmannaorganisation för begravningsfrågor.

Motion till Kyrkomötet 2001:84 av Britas Lennart Eriksson om särskild konsumentombudsman för begravningsfrågor

Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:9 Särskild konsumentombudsman för begravningsfrågor

Särskild konsumentombudsman för begravningsfrågor Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:9