Regelsystemet för kyrkofonden

En viss del av medlemmens kyrkoavgift går till kyrkofonden, som finansierar det kyrkliga utjämningssystemet, där rika församlingar ger bidrag till fattigare. Kyrkofonden finansierar också delar av både stiftens verksamhet och Svenska kyrkans nationella nivå. Kyrkomötet anser att kyrkoordningen är tydlig nog i fråga om kyrkofonden, och har därför avslagit en motion med begäran om förtydligande av hur kyrkofonden ska förvaltas och medel till verksamheten säkerställas.

Kyrkofonden överlämnades från staten till Svenska kyrkan i samband med relationsförändringen. Motionärens fråga om hur kyrkofondens ingående kapital den 1 januari 2000 ska redovisas behandlas i skrivelsen om mål- och rambudgeten 2002-2004.

Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2001:7 Regelsystemet för kyrkofonden

Motion till Kyrkomötet 2001:103 av Joakim Svensson om kyrkofondens förvaltning