Remitteringsskyldigheten till Kyrkorättsutskottet

Kyrkomötet har beslutat att göra ändringar i Kyrkomötets arbetsordning: innan ett utskott avger ett betänkande i ett ärende som kan medföra ändring i Kyrkoordningen, ska Kyrkorättsutskottet yttra sig om de förslag till bestämmelser som föreslås ingå i eller fogas till betänkandet.

Arbetsordningen blir därmed en avvägning mellan om Kyrkorättsutskottet ska yttra sig om praktiskt taget samtliga ärenden eller bara om de ärenden som garanterat innebär en förändring i kyrkoordningen.

Här kan du klicka dig fram till betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:2 Remitteringsskyldigheten till Kyrkorättsutskottet

Remitteringsskyldigheten till Kyrkorättsutskottet Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:2