Organisationen på nationell nivå

Nämnderna för Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen upphör och ersätts av ett gemensamt styrorgan med namnet Nämnden för internationell mission och diakoni, som får en ny instruktion. Förändringen gäller från dag då Kyrkomötet väljer ledamöter till styrelser och nämnder för nästa mandatperiod. Det är dock viktigt att de två verksamheternas särart och identitet bevaras för att inte riskera att antalet frivilliga och mängden insamlade medel minskar. Folkrörelsekaraktären måste bevaras.

Instruktionen för Nämnden för kyrkolivets utveckling gör tydligt att uppgiften är att stödja stiften i deras arbete med att främja det som görs i församlingarna.

Att antalet ledamöter i den nya internationella nämnden skulle öka från föreslagna elva ledamöter till tretton, avslogs av Kyrkomötet, som ansåg att krav på olika fackkunskaper, kyrkomötesrepresentation, lokalt engagemang och balans mellan kvinnor och män kan tillgodoses med elva ledamöter. Kyrkomötet avslog också en motion om att Kyrkostyrelsen inte skulle vara ett överordnat ledningsorgan på kyrkans nationella nivå.

Motion till Kyrkomötet 2001:48 av Görel Bohlin om ledningsorganen på Svenska kyrkans nationella nivå

Motion till Kyrkomötet 2001:105 av Birgitta Josefson-Hultgren och Lars Öhlén om nämnd för internationell mission och diakoni

Organisationsutskottets betänkande 2001:1 Organisationen på nationell nivå

Organisationen på nationell nivå Organisationsutskottets betänkande 2001:1