Pastorala program för andlig vård

I församlingsinstruktionen ska bland annat församlingens gudstjänst, undervisning, diakoni och mission beskrivas. Där ingår församlingens andliga vård inom den öppna vården och vård av särskilda grupper. Därför avslog Kyrkomötet den motion som föreslår att frågan om andlig vård av dessa grupper ska få ett eget pastoralt program.

Frågorna är dock viktiga och under senhösten planeras en konferens dit stift och församlingar som arbetar aktivt gentemot den öppna vården ska inbjudas, med förhoppningen att Svenska kyrkan ska kunna bilda en arbetsgrupp kring andlig vård i den öppna vården.

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:10 Pastorala program för andlig vård

Pastorala program för andlig vård Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:10