Om öppen redovisning av Svenska kyrkans åtaganden i lånefonderna Oikocredit, ECLOF m.m.

Nämnderna för Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen har placerat 23,5 miljoner kronor i Oikocredit (Ekumeniska utvecklingsbanken) och åtta miljoner kronor i Kyrkornas u-fond. Svenska kyrkan har köpt andelar i Oikocredit för en miljon kronor. Nämnden för Lutherhjälpen har också avsatt tio miljoner US-dollar till Oikocredit för uppbyggnad av lokala kreditfonder i Sydafrika och Indien, och även ökat sitt stöd till Kyrkornas lånefond (ECLOF). Information om detta finns till exempel i mål- och rambudget samt verksamhetsberättelse, och Svenska kyrkan är representerad i styrelserna för dessa fonder.

Med anledning av en motion ansåg dock Kyrkomötet att mer information behövs, och beslutade att en tydlig redovisning av Svenska kyrkans åtaganden i ekumeniska fonder ska ges.

Motion till Kyrkomötet 2001:106 av Olof Lönneborg och Gunnar Prytz om öppen redovisning av Svenska kyrkans åtaganden i lånefonderna Oikocredit, ECLOF m.fl.

Budgetutskottets betänkande 2001:4 Om öppen redovisning av Svenska kyrkans åtaganden i lånefonderna Oikocredit, ECLOF m.fl.

Budgetutskottet 2001:4