Kyrkliga val

Det är för tidigt att se över systemet för de kyrkliga valen, anser Kyrkomötet, som vill invänta den uppföljning och utvärdering av valen år 2001 som nu görs. Av denna anledning avslås en motion om att ändra de kyrkliga valen för att de ökar partipolitiseringen i kyrkan och kräver för stora kostnader och arbetsinsatser.

Den enda ändring i fråga om valen som genomförs direkt, är ett klargörande om att Valprövningsnämnden får förordna om omval utifrån vissa särskilda kriterier. När omval sker ska dessutom samma röstlängd användas som vid det ordinarie valet.

Motion till kyrkomötet 2001:51 av Jan-Anders Ekelund och Joakim Svensson om kyrkliga val

Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2001:9 Vissa frågor rörande kyrkoordningens bestämmelser om omval

Organisationsutskottets betänkande 2001:11 Kyrkliga val

Kyrkliga val Organisationsutskottets betänkande 2001:11