Kyrkoantikvarisk ersättning

Då relationen mellan staten och Svenska kyrkan förändrades, blev utgångspunkten att staten långsiktigt ersätter vård och underhåll av de kyrkliga kulturvärdena. Bevarandet av dem är en angelägenhet för hela samhället.

I regeringens skrivelse till Kyrkomötet 1998 framgår att det då fanns goda förutsättningar för att Svenska kyrkans kyrkobyggnader och kyrkliga kulturminnen skulle vara i ett gott skick vid relationsändringen och ett antal år därefter. Under perioden 2000-09 ska staten successivt öka sitt bidrag till vård och underhåll av de kyrkliga kulturvärdena. I god tid före periodens utgång ska också ett underlag tas fram till en allsidig belysning av de kyrkoantikvariska frågorna.

Därför avslog Kyrkomötet en motion om att den kyrkoantikvariska ersättningen skulle höjas för att nå 2009 års nivå tidigare.

Motion till Kyrkomötet 2001:12 av Åke Blomqvist och Ulla Eriksson om kyrkoantikvarisk ersättning

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2001:2 Kyrkoantikvarisk ersättning

Kyrkoantikvarisk ersättning Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2001:2