Klyftan mellan fattiga och rika

Svenska kyrkan är en aktiv part i arbetet med att överbrygga de växande klyftorna mellan fattiga och rika både lokalt, nationellt och globalt. Ekonomisk och social rättvisa är ett av Lutherhjälpens prioriterade verksamhetsområden. Ett omfattande samarbete pågår med både internationella kyrkliga organisationer och svenska folkrörelser och organisationer om bland annat skuldavskrivning och rättvis handel. Regelbundna samtal förs med handläggare på socialdepartementet, och i en uppvaktning har regeringen uppmanats att sätta fattigdomsbekämpningen överst på dagordningen.

Eftersom detta arbete pågår i olika delar av Svenska kyrkan, avslog Kyrkomötet en motion om att Kyrkostyrelsen skulle inbjuda till samtal mellan Svenska kyrkan, riksdagen och en lång rad samhällsaktörer.

Motion till Kyrkomötet 2001:23 av Henry Svensson om klyftan mellan rika och fattiga

Ekumenikutskottets betänkande 2001:3 Klyftan mellan fattiga och rika

Klyftan mellan fattiga och rika Ekumenikutskottets betänkande 2001: 3