Jäv och beslutförhet i beslutsprövningsärenden

Ändringar i kyrkoordningen ska ske med återhållsamhet och först sedan de utretts och därefter lagts fram för Kyrkomötets beslut.

Trots det beslutade Kyrkomötet att ändra i kyrkoordningen på två punkter. Det gäller jäv och beslutförhet vid domkapitlets beslutningsprövning av stiftsstyrelsens beslut och behörighetsreglerna för uppdraget som ledamot i Överklagandenämnden respektive i ett domkapitel. Beslutet träder i kraft den 1 oktober 2001.

Eftersom ändringen är begränsad och bara avser beslutsprövningsärenden i en mycket speciell situation, innebär beslutet inget egentligt avsteg från synen på hur ändringar i kyrkoordningen ska göras.

Motion till Kyrkomötet 2001:79 av Erna Arhag om jäv och beslutförhet vid domkapitlets handläggning av beslutsprövningsärenden

Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:3 Jäv och beslutförhet i beslutsprövningsärenden

Jäv och beslutförhet i besluts-prövningsärenden Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:3