Inrättande av tjänst som kyrkoombudsman

Sedan 1809 finns det ombudsmän i Sverige utsedda av riksdagen. Deras uppgift är att granska den statliga förvaltningen. Två av de senaste är barnombudsmannen och ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning.

Kyrkoordningen innehåller regler om hur konflikter i Svenska kyrkan ska avgöras och bestämmelser om biskopars, domkapitels och kyrkoherdars tillsyn över verksamheten i församlingarna. Att inrätta ett nytt organ som ombudsman garanterar inte att problemen minskar, och kan bidra till kompetenskonflikter. Därför avslog Kyrkomötet motionen om att inrätta en tjänst som kyrkoombudsman.

Motion till Kyrkomötet 2001:16 av Dag Sandahl om inrättande av tjänst som kyrkoombudsman

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:5 Inrättande av tjänst som kyrkoombudsman

Inrättande av tjänst som kyrkoombudsman Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:5