Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
2001:5
Inrättande av tjänst som kyrkoombudsman

TU 2001:5

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motionen 2001:16 om inrättande av en tjänst som kyrkoombudsman. Utskottet menar att något nytt organ på nationell nivå ej skall inrättas.

Motionen

I motionen 2001:16 av Dag Sandahl hemställs

att Kyrkomötet beslutar att begära att Kyrkostyrelsen inrättar en tjänst som kyrkoombudsman.

Bakgrund

Kyrkoordningen innehåller regler för att avgöra konflikter, som av skilda anledningar uppstått. För eventuella felaktigheter i den formella ärendehanteringen anvisar 57 kap. möjligheter till beslutsprövning av fattade beslut. Bestämmelser finns om vem som kan begära prövningen, vilka grunder som kan åberopas för prövningen, överprövande instans kompetens och instansordningen. Vidare finns bestämmelser om prövning av besluts sakliga innehåll genom överklagande. 58 kap. behandlar vilka beslut som kan prövas enligt detta kapitel, vem som kan begära prövningen, överprövande instans kompetens och instansordningen. Kyrkoordningen innehåller också bestämmelser om att biskopen och domkapitlet skall ha tillsyn över verksamheten i stiftets församlingar. I den uppgiften kan ingå att i domkapitlet låta pröva förhållanden, som av något skäl bedöms felaktigt. I stiften finns också utvecklade rutiner för konflikthantering framförallt genom personalkonsulenterna.

I svensk statsförvaltning har sedan 1809 funnits av riksdagen utsedda ombudsmän för granskning av den statliga förvaltningen. Med denna ombudsmannaorganisation som förebild har på senare år tillskapats ombudsmannainstitutioner för skilda verksamhetsområden i samhället. Dessa senare ombudsmäns verksamhetsområden omfattar hela det svenska samhället. Förutom justitieombudsmannen, som har till uppgift att granska den statliga förvaltningsapparaten, finns jämställdhetsombudsman, diskrimineringsombudsman, handikappombudsman och ombudsman mot diskriminering på grund av sexuell läggning. För justitieombudsmannen, som utses av riksdagen, utgör kyrkan ett begränsat verksamhetsområde sedan relationsförändringen mellan staten och kyrkan. Övriga ombudsmän, vilka regeringen utser, skall inom sina verksamhetsområden motverka att diskriminering sker i arbetslivet på grundval av människors olikheter. Sedan år 1993 finns en av regeringen utsedd barnombudsman, vars uppgift är att bevaka frågor som rör barns och ungdomars rättigheter och intressen i allmänhet.

Sedan år 1969 finns en Allmänhetens pressombudsman som har till uppgift att inom dags- och veckopressen påtala avvikelser från god publicistisk sed. Organisationen är uppbyggd för att inom det egna verksamhetsområdet med självkritik tillse att vissa etiska regler efterlevs.

Nuvarande inomkyrkliga regelverk anvisar möjligheter att på formell väg lösa eventuella konflikter. För arbetstagarna finns genom den arbetsrättliga regleringen och de fackliga organisationernas ställning olika sätt att bearbeta och bilägga intressekollisioner. Utskottet menar att det ligger ett värde i att kyrkans organisation är så enkel som möjlig. Att inrätta ett nytt organ som motionen föreslår leder inte med säkerhet till att problem och oroshärdar minskar. Med föreslaget organ skulle nya kompetenskonflikter kunna uppstå. Utskottet anser att nuvarande möjligheter till hjälp och stöd är tillfyllest. Kyrkoherdens tillsynsansvar regleras i 2 kap. 6 § kyrkoordningen. Biskopens och domkapitlets tillsynsfunktion anges i 57 kap. 1 § kyrkoordningen. Dessa regler och bestämmelserna om beslutsprövning och överklagande ger den enskilde kyrkotillhörige de möjligheter hon eller han behöver för att nå rättelse då felaktigheter begåtts.

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet avslår motion 2001:16

Uppsala den 17 maj 2001

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Göran Oscarsson

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist och Elisabeth Engberg

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.