Gudstjänst- och församlingskriterier

Att bestämma vad som definierar en församling hör till det som Svenska kyrkan måste göra på nationell nivå, dvs i Kyrkomötet. Att fira gudstjänst hör till församlingens grundläggande uppgifter, och 1999 års kyrkomöte satte en nedre gräns i regelbundenheten för gudstjänstlivet vid en gång i veckan. Annars förlorar församlingen sin karaktär som gudstjänstfirande gemenskap. Det är också viktigt att det firas gudstjänst på många platser i landet. Kyrkoordningens krav på gudstjänst varje vecka gör det möjligt för lekmän att ta ett större ansvar för gudstjänstlivet. Mindre församlingar har möjlighet att ibland fira gudstjänst tillsammans med en eller flera andra församlingar.

Mot den bakgrunden avslog Kyrkomötet en motion som ville mildra bestämmelsen om gudstjänst i alla församlingar varje vecka.

Motion till Kyrkomötet 2001:59 av Sten Johansson och Lars Rydje om gudstjänst- och församlingskriterier

Gudstjänstutskottets betänkande 2001:6 Gudstjänst- och församlingskriterier

Gudstjänst- och församlingskriterier Gudstjänstutskottets betänkande 2001:6