Guds vägar - judendom och kristendom

Svenska kyrkans avståndstagande från all antisemitism, särskilt den med kristna förtecken, behandlas i dokumentet "Guds vägar - judendom och kristendom", som lagts fram av Svenska kyrkans teologiska kommitté. Det har föregåtts av en remissomgång där församlingar, institutioner och sakkunniga har kommit med synpunkter.

Dokumentet innebär början på en teologisk reflektion, men behöver kompletteras och fördjupas genom fortsatta studier och samtal både inom Svenska kyrkan och med företrädare för judisk tro. Det är också avsett att vara ett led i en nödvändig försoningsprocess eftersom "större delen av Europas judar förintades i den världsdel där den kristna kyrkan utövat inflytande från mäktiga positioner" ("Guds vägar", sid. 8).

Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2001:5 Guds vägar - judendom och kristendom

Ekumenikutskottets betänkande 2001:1 Guds vägar - judendom och kristendom

Guds vägar – judendom och kristendom Ekumenikutskottets betänkande 2001:1