Kyrkostyrelsens
skrivelse till Kyrkomötet
2001:5
Guds vägar - judendom och kristendom

KsSkr 2001:5

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Uppsala den 1 mars 2001

KG Hammar

Leni Björklund

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

I skrivelsen framläggs för Kyrkomötet dokumentet "Guds vägar - judendom och kristendom" som är resultatet av en genomarbetning av frågan om Svenska kyrkan och det judiska folket i ljuset av en grundläggande syn på förhållandet mellan judendomen och kristendomen. Dokumentet presenterades första gången för Kyrkomötet genom Centralstyrelsens skrivelse till kyrkomötet 1998:3. Efter remissomgång och seminariebehandling vid förra årets Kyrkomöte framläggs nu dokumentet ånyo med en smärre bearbetning. Avsikten är att Kyrkomötet skall anta det som grund för Svenska kyrkans fortsatta reflektion och samtal med företrädare för judisk tro och bekännelse.

Förslag till Kyrkomötets beslut

Kyrkostyrelsen föreslår Kyrkomötet att besluta

att antaga det till denna skrivelse som bilaga 1 fogade dokumentet Guds vägar - judendom och kristendom som grund för Svenska kyrkans fortsatta reflektion och samtal med företrädare för judisk tro och bekännelse.

Dokumentets bakgrund och tidigare behandling

1993 års ombudsmöte uppdrog åt SFRV:s styrelse att finna former för Svenska kyrkans avståndstagande från antisemitism, bland annat i kyrkans undervisning och genom ekumeniska insatser (OF 1993:514, Oskr 522). Vid följande års kyrkomöte behandlades ett förslag till reviderad lydelse av den liturgiska texten Improperierna, detta mot bakgrund av att denna text i sin traditionella lydelse löper risken att uppfattas som antisemitisk. Kyrkomötet gav i detta sammanhang som sin mening Centralstyrelsen till känna vad gudstjänstutskottet anfört om att motverka tendenser till antisemitism (KG 1994:10, Kskr 7).

Centralstyrelsen fann att en förutsättning för andra insatser är en genomarbetning av frågan om Svenska kyrkan och det judiska folket. Detta uppdrag lämnades till den då av Biskopsmötet och Centralstyrelsen gemensamt nytillsatta Svenska kyrkans teologiska kommitté.

Teologiska kommittén tog redan vid sitt allra första sammanträde 1994 upp frågan om behovet av ett grundläggande dokument rörande Svenska kyrkan och det judiska folket. Svenska teologer har under en lång rad av år medverkat i dialogen med företrädare för judisk tro. De har där kunnat ge ett viktigt bidrag och på olika sätt verka för ökad förståelse och samförstånd. Samtidigt har det saknats ett grundläggande dokument vilket närmare preciserar Svenska kyrkans hållning i dessa frågor - ett dokument som bl.a. skulle kunna utgöra en utgångspunkt för fortsatta samtal inom ramen för den internationella avdelningens nybildade KJ-råd och för de andra insatser som kan efterfrågas på området.

Teologiska kommittén fullföljde sitt uppdrag och överlämnade i maj 1998 dokumentet "Guds vägar. Judendom och kristendom" till sina uppdragsgivare Biskopsmötet och Centralstyrelsen.

Centralstyrelsen behandlade dokumentet vid sitt sammanträde den 17 juni 1998 och fann det för sin del vara ett betydelsefullt underlag för samtal inom Svenska kyrkan. Styrelsen beslöt att snarast delge kyrkomötet dokumentet, vilket bifogades CsSkr 1998:3 (bilaga 3).

Redovisningen för Kyrkomötet följdes av en remissprocess i vilken församlingar, institutioner och sakkunniga på området gavs möjlighet att framföra synpunkter på det presenterade materialet. Efter en sammanställning av utfallet av denna process och sedan Kyrkomötet 2000 inom ramen för ett seminarium fått möjlighet att ytterligare diskutera textens innehåll och utformning kunde Teologiska kommittén den 29-30 november 2000 justera texten inför slutgiltig behandling i Kyrkostyrelse och Kyrkomöte.

Kyrkostyrelsens överväganden och förslag

Efter preliminär behandling i Kyrkostyrelsen den 25 januari 2001 har styrelsens förslag till skrivelse i enlighet med 3 kap. 2 § Kyrkomötets arbetsordning varit remitterat till Läronämnden. Läronämnden har förklarat sig inte ha något att erinra mot den utformning dokumentet nu har.

Kyrkostyrelsen har därför funnit att dokumentet nu bör läggas fram för Kyrkomötet och föreslår att Kyrkomötet beslutar att antaga det till denna skrivelse som bilaga 1 fogade dokumentet om judendomen och kristendom som grund för Svenska kyrkans fortsatta reflektion och samtal med företrädare för judisk tro och bekännelse.

Läronämndens yttrande biläggs som bilaga 2.

Utdrag ur Kyrkostyrelsens protokoll

Utdrag ur protokoll fört vid Kyrkostyrelsens sammanträde den 28 februari - 1 mars 2001.

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, ledamöterna Levi Bergström, Birgitta Ericsson Löfgren, Curt Forsbring, Christina Hjertén, Britt Louise Agrell, Birgith Wiklund Molberg, Bengt Linvall, Margarethe Isberg, Marianne Kronberg och Britas Lennart Eriksson samt tjänstgörande ersättarna Anders Reinholdsson, Marianne Rosenkvist, Anna Lundblad Mårtensson och BoLennart Anbäcken.

Föredragande: Kyrkosekreterare Carl Axel Aurelius.

Kyrkostyrelsen beslöt

att till Kyrkomötet avge skrivelsen 2001:5 Guds vägar - judendom och kristendom.

GUDS VÄGAR. JUDENDOM OCH KRISTENDOM - en grund för Svenska kyrkans fortsatta reflektion och samtal med företrädare för judisk tro och bekännelse

Läronämndens yttrande 2001:1. Dokumentet Guds vägar - judendom och kristendom

Next Page