Församlingstillhörighet

Frågan om ökad frihet för Svenska kyrkans medlemmar att välja vilken församling de vill tillhöra har tagits upp vid många tidigare kyrkomöten och berörs i år i fem motioner. Det är en viktig strategisk framtidsfråga. Kyrkomötet har därför beslutat att tillsätta en utredning som ska klargöra problemen med och redovisa konsekvenserna av ett regelsystem, som skulle göra det möjligt att fritt välja församling.

Idag tillhör medlemmen den församling där hon är folkbokförd. Motiven för en valfri församlingstillhörighet är bland annat den ökade rörligheten i samhället, som gör att många har sin "andliga hemvist" i en annan församling än den de tillhör. Relationsförändringen till staten ger nya möjligheter att lösa de organisatoriska problem som en modell med ökad valfrihet skulle innebära.

Motion till Kyrkomötet 2001:5 av Susann Torgerson m.fl. om rätten att välja församling

Motion till Kyrkomötet 2001:15 av Dag Sandahl om församlingstillhörighet

Motion till Kyrkomötet 2001:29 av BoLennart Anbäcken och Britt Andersson om utredning av territorialprincipen

Motion till Kyrkomötet 2001:47 av Staffan Holmgren m.fl. om rätt att välja församlingstillhörighet