Församlingsindelningen

För att vara församling i Svenska kyrkan, krävs att en huvudgudstjänst firas varje söndag och kyrklig helgdag eller åtminstone en gudstjänst varje vecka, att det ska finnas minst ett kyrkorum invigt i Svenska kyrkans ordning och att det ska finnas människor som tar ansvar på olika sätt.

Detta innebär att ett relativt stort antal församlingar inte har förutsättningar att fortleva som egna församlingar. Innan beslut tas om ändrad församlingsindelning måste stiftsstyrelsen utreda förändringen, som "bör genomföras i största möjliga samförstånd och på ett sådant sätt att det lokala engagemanget bevaras" (Centralstyrelsen 1999).

Därför avslog Kyrkomötet motionen om att det skulle bli möjligt för en församling som förts samman med andra att återfå rätten att vara egen församling, liksom motionen om de mindre församlingarnas rätt att bestå som egna församlingar.

Motion till Kyrkomötet 2001:65 av Herbert Sjödin och Inga Alm om en tidigare församlings rätt och möjlighet att återfå sin ställning som egen församling

Motion till Kyrkomötet 2001:67 av Herbert Sjödin och Inga Alm om de mindre församlingarnas rätt att existera

Organisationsutskottets betänkande 2001:8 Församlingsindelningen

Församlingsindelningen Organisationsutskottets betänkande 2001:8