Församlingens grundläggande uppgift

Kyrkoordningen beskriver församlingens grundläggande uppgift med orden "fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission". Det handlar alltså om en uppgift som har fyra dimensioner, inte fyra olika uppgifter. Dimensionerna måste uttryckas i den pastoral som ska ingå i församlingsinstruktionen tillsammans med bland annat en omvärldsanalys. Analysen är ett viktigt redskap när det gäller att klargöra vilket vardagsarbete som behövs i församlingen.

Med hänvisning till de fyra dimensionerna, avslog Kyrkomötet en motion som handlade om prioritering mellan fyra uppgifter.

Motion till Kyrkomötet 2001:22 av Henry Svensson om församlingens fyra huvuduppgifter

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:6 Församlingens grundläggande uppgift

Församlingens grundläggande uppgift Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:6