Demokrati och delaktighet

Frågan om Svenska kyrkan som demokratisk folkkyrka med möjlighet till bred delaktighet från alla kyrkotillhöriga, är mycket viktig. Kyrkoordningen ger stort utrymme för att i församlingen finna former för en sådan delaktighet, och det är viktigt att de som vill engagera sig möts av förväntan och får inflytande och ansvar.

Kyrkovalet 2001 kommer att utvärderas. Innan den utvärderingen är klar, bör inte någon utredning om Svenska kyrkan och demokratin inledas. Med den motiveringen avslog Kyrkomötet två motioner om att tillsätta utredningar om detta.

Motion till Kyrkomötet 2001:13 av Martin Lind m.fl. om ökad delaktighet

Motion till Kyrkomötet 2001:49 av Kerstin Bergman om kyrkan och demokratin