Clearing

Svenska kyrkans medlemmar behöver inte betala något för dop, konfirmation eller vigsel i den egna församlingen, men om den kyrkliga handlingen sker i en annan församling har denna rätt att ta ut en avgift. Enda undantaget är begravningsgudstjänster, där det finns ett obligatoriskt clearingsystem. Övriga kyrkliga handlingar är det frivilligt för församlingarna att cleara. Nu pågår en utredning som ska ge en grundlig genomlysning av avgifter och clearing mellan församlingar i samband med kyrkliga handlingar. Med hänvisning till utredningen har Kyrkomötet avslagit två motioner om clearing.

Motion till Kyrkomötet 2001:50 av Kerstin Bergman om total clearing

Motion till Kyrkomötet 2001:99 av Lennart Tildemyr om clearing av vigselavgift