Biskoparnas ställning och antalet ledamöter i Kyrkomötet

Svenska kyrkans biskopar har närvaroplikt vid Kyrkomötets sammanträden, rätt att delta i dess överläggningar och att framställa förslag. De har däremot inte beslutanderätt och får inte delta i omröstningarna, vilket en motion till årets kyrkomöte föreslår att de borde ha. Frågan har behandlats vid ett antal tidigare kyrkomöten och eftersom inga nya omständigheter uppstått avslog Kyrkomötet motionen. Av samma skäl avslogs motionen om att utreda möjligheterna att minska antalet ledamöter i Kyrkomötet. Idag är de 251 stycken.

Motion till Kyrkomötet 2001:32 av Urban Gibson m.fl. om biskoparnas ställning i Kyrkomötet

Motion till Kyrkomötet 2001:63 av Alf G Johansson om antalet ledamöter i Kyrkomötet

Organisationsutskottets betänkande 2001:5 Biskoparnas ställning och antalet ledamöter i Kyrkomötet

Biskoparnas ställning och antalet ledamöter i Kyrkomötet Organisationsutskottets betänkande 2001:5