Beviljande av tillhörighet i Svenska kyrkan

Alla som är bosatta i Sverige, oavsett medborgarskap, får tillhöra Svenska kyrkan. Det betyder att också den som inte har något personnummer kan vara kyrkotillhörig - då efter en prövning av Kyrkostyrelsen. Även svenska medborgare bosatta utomlands får tillhöra Svenska kyrkan, liksom ytterligare personer vars tillhörighet först prövas av Kyrkostyrelsen.

Det är viktigt att de som i församlingarna möter personer som vill tillhöra Svenska kyrkan vet vad bestämmelserna innebär och kan hjälpa dem som behöver vända sig till Kyrkostyrelsen för prövning. Därför beslutade Kyrkomötet att tydligare information ska ges till dem som hanterar frågor om kyrkotillhörighet i församlingarna.

Motion till Kyrkomötet 2001:21 av Åke Blomqvist och Ulla Eriksson om beviljande av tillhörighet till Svenska kyrkan

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:8 Beviljande av tillhörighet i Svenska kyrkan

Beviljande av tillhörighet i Svenska kyrkan Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:8