Avskaffande av lagen (1198:1591) om Svenska kyrkan

År 1995 tog riksdagen ett principbeslut om förändrade relationer mellan Svenska kyrkan och staten. Eftersom dessa relationer varit i kraft så kort tid, avslog Kyrkomötet en motion som ville att Svenska kyrkan ska påverka regeringen i syfte att avskaffa lagen om Svenska kyrkan. Denna lag är ett av flera grundelement som hänger nära samman med varandra, och därför ansåg Kyrkomötet det inte möjligt att bryta ut ett av dessa utan att det skulle återverka på andra delar.

Motion till Kyrkomötet 2001:30 av Urban Gibson om avskaffande av lag (1998:1591) om Svenska kyrkan

Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:1 Avskaffande av lagen (1998:1591) om Svenska kyrkan

Avskaffande av lagen (1998:1591) om Svenska kyrkan Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:1