Arvode och annan ersättning till förtroendevalda på nationell nivå

Kyrkomötet har tagit beslut om arvoden för sina ledamöter och övriga förtroendevalda på Svenska kyrkans nationella nivå, eftersom det finns en princip om att dessa arvoden ska ses över inför varje ny mandatperiod.

Kyrkomötets ledamöter har rätt till ett arvode som motsvarar fyra procent av basbeloppet (för närvarande 1 476 kronor) under Kyrkomötet. Övriga sammanträden berättigar förtroendevalda till arvode motsvarande två procent av basbeloppet (för närvarande 738 kronor). Under Kyrkomötet kan man inte få ersättning för förlorad arbetsförtjänst; det kan man däremot under andra sammanträden.

Här kan du klicka dig fram till betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:6 Arvode och annan ersättning till förtroendevalda på nationell nivå

Arvode och annan ersättning till förtroendevalda på nationell nivå Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:6