Begravningsverksamheten i församlingsinstruktionen

Begravningsverksamheten är en samhällelig uppgift som har anförtrotts Svenska kyrkan. Det behövs fler kontakter mellan den och övrig verksamhet i församlingarna. Svaret på det behovet är dock inte att integrera begravningsverksamheten i församlingsinstruktionen. Eftersom instruktionen utgår från Svenska kyrkans grundläggande uppgift (gudstjänst, undervisning, mission, diakoni), skulle detta kunna ifrågasättas särskilt av dem som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.

Därför avslog Kyrkomötet en motion som gällde en sådan integrering.

Motion till Kyrkomötet 2001:70 av Anders Åkerlund om begravningsverksamheten

Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:7 Begravningsverksamheten i församlingsinstruktionen

Begravningsverksamheten i församlingsinstruktionen Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:7